Škola Prapořiště

Prapořiště 100, 345 06

Sváteční slovo
05.05.10 - O zbytečných revolucích a písmu Komenius...
S podivem sleduji aktivity a snahy o „další revoluci ve školství“ ..., která je „shora“ šířena... Jedná se o typ písma Komenius, který je navrhován a zkoušen ... Výsledkem má být – „nové“ psací písmo, které našim dětem „ulehčí“ život... Jenže ... Písmo, stejně jako jazyk, je výsledkem vývoje, tedy evoluce. Pochopitelně – že nečteme a nepíšeme – jako před několika staletími, dokonce nemluvíme ani jako před padesáti lety... Protože došlo k evolučnímu vývoji. Evolučnímu – ne revolučnímu.To, co je však navrhováno v podobě „revolučního písma Komenius“ – je absurdní. „Naučit“ děti psát tak, že neporozumí dopisu od rodičů, pohledu od babičky, že pokud dostanou ručně psaný pozdrav ze zahraničí – nepřečtou si ho. Prý se ulehčí život levákům, dyslektikům ... Ve skutečnosti by se ale ztížil drtivé většině žáků prvních tříd... Rukopis každého člověka je jedinečný, specifický. Individuálně se upravuje a utváří. Na základně potřeb toho kterého jedince. Ale ten „položený základní stavební kámen“ – je to, co se dítě naučí ve škole. Tato „revolučnost“ – pokud se „uchytí“ – dosáhne pouze toho – že děti se budou „zjednodušené“ inovaci učit navíc. K písmu psacímu a tiskacímu – se budou postupně doučovat tento „vynález“... (V opačném případě bychom reálně začali vychovávali pologramotné lidi...). Jakkoliv je tedy chvályhodná snaha ulehčit našim potomkům vzdělávání ...tudy cesta nevede. (Podobně – jako jedna a jedna jsou a budou dvě ...a příliš nemá smyslu nad tím „bádat“, zjednodušovat a „ulehčovat.) Co je dobré a prospěšné – utváří se vývojem. Nehledejme uměle další „problémy“ a nevymýšlejme revoluce tam, kde pro ně není místo. Jan Dobiáš Odkaz na kvalitní článek k tomuto tématu zde

Sváteční slovo

n_383.jpg
n_357.jpg
n_325.jpg
n_362.jpg
n_50.jpg
n_156.jpg
n_150.jpg