Škola Prapořiště

Prapořiště 100, 345 06

Sváteční slovo
04.02.10 - Jsme klíčově kompetentní?... 
Kolem tzv. ŠVP (školních vzdělávacích programů) vycházejících z tzv. RVP (rámcově vzdělávacích programů) je spuštěn pořádný humbuk. Vše to má vypadat moderně, pokrokově – a prý lépe pro děti... Budou veselejší, radostnější, šikovnější... Prý. Ve skutečnosti – je to jen nárůst byrokracie, možnost – jak „kontrolovat školy elektronicky“ – tedy někde rozebírat něco, co někdo napsal (opsal)...a dle toho školy hodnotit (samotné děti se kamsi vytratily...). Mluví se učenými termíny – kdy nikdo přesně neví, co vlastně je jejich obsahem. Pořádají se školení, semináře – plýtvá se časem, penězi – a především – energií těch, kteří s dětmi skutečně pracují. Tím SKUTEČNĚ myslím – učitele v samotných školách. Ne úředníky v kancelářích, kteří jsou zaměstnáni ve školství. Bohužel – školy jsou dnes hodnoceny především podle „papírů“. A tak prostě „ustrnul“ ten, kdo nemá rád byrokracii a tvorbu nesmyslných dokumentů, které mají především jedno společné – že jsou povinné. Papír unese vše – takže kdo má na to čas a sílu a tyto dokumenty tvoří – ten dosáhne alespoň na chvíli klidu od úředníků různých správních stupňů – a může konečně jít učit děti... Přikládám názory z diskuse odborné veřejnosti – tedy učitelů a lidí, kterých se výše uvedené věci dotýkají. S většinou nezbývá – než souhlasit. ( Ovšem – psát své názory v internetových diskusích a skřípat zuby... to je tak vše, co se s nesmyslnou byrokracií dá dělat... Undecided Jan Dobiáš

Sváteční slovo 

Irena  Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript  )

4.6. 2009 12:55

Milý Honzo,ono to zatím vypadá tak, že skutečně generace paní Lídy odejde do důchodu, ti nahoře budou vymýšlet nové a nové věci, budou se vyplňovat tuny lejster a národ bude tupější a tupější,což se koneckonců už dnes ukazuje, a možná právě Vám to bude vyhovovat.

Jan  Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript  )

9.2. 2009 20:04

Paní Lído, představujete pro mě se svým postojem a myšlením jakýsi prototyp učitele - "prznitele národa" Kéž ta generace už odejde do důchodu se všemi jejími osvědčednými postupy, osobní nedotknutelností a patenty na rozum. Fandím všem učitelům,partnerům rodičů a žáků, zdravým osobnostem! :)

Lída Nová

22.1. 2009 21:07

Podle mého názoru jsou klíčové kompetence jen obrovské slovíčkaření.Otravuje to normální učitele tím,že musí přesně striktně dodržovat jak co nazvat a správně popsat,hlavně to dosti rozepsat,aby to vypadalo hodně vědecky a odborně.Každý dobrý učitel při práci kompetence používá aniž by je musel nazývat.Propojuje prvouku s matematikou,do toho zasadí český jazyk,přimíchá hry a humor a výsledky se ukáží,to mi věřte.5+5 bude vždycky deset!! Celý RVP je jedna velká úřednická vymyšlenost!!Hlavně se co nejvíce přiblížit Americe,sedět v kroužku,držet se za ruce a vymýšlet vymyšlené!Hledá se v tom všem moc veliká věda a děti nám zatím hloupnou,umějí toho méně než před deseti lety,o kázni a chování ani nemluvím.A tak mám strach,aby nám přes všechny ty formuláře a zápisy zbyl čas a síla na obyčejné opravování sešitů a vymýšlení jak zpestřit výuku a zaujmout žáky!!

 

21.4. 2008 19:38

Martin

12.3. 2008 12:57

Na otázku, kolik minut trvá jedna vyučovací hodina, jsem sice odpověděl správně (jinak bych nebyl v této diskusi), ale už takhle otázka je špatně! Cožpak musí mít všechny školy ve všech třídách od mateřské až po university stejnou délku vyučovací hodiny? Z klíčových kompetencí a RVP se dnes dělá humbuk. A zbytečný. Úřednický šiml vesele řehká a na školách občas neví, co mají dělat, aby je ten bujný oř nekopl kamsi. Takže vážně: Ony "klíčové kompetence" (KK)nejsou nic jiného než gramotnosti. U nás zřejmě první KK formuloval Komenský - číst, psát a počítat. Dnes jsme o kousek dál, takže kompetence jsou trochu jinak formulované, ale pořád tím základem je onen trojlístek. Jen s tím počítáním jsme trochu pozadu, kdosi nám nakukal, že matematika není důležitá, a ejhle, najednou máme celou generaci matematických analfabetů, kteří si navíc zcela vážně myslí, že matematiku nebudou na nic potřebovat. Paní učitelko Trnková! Váš příspěvek se mi moc líbil a je z něj cítit, že jste dobrá kantorka. Když dáte Vaše zásady a zkušenosti na papír, bude tu takový ŠVP, že to nedá dohromady ani stádo ministerských úředníků. RVP je hlavně pro ty, kteří tápou. Dobrý kantor má svůj ŠVP dávno napsaný, akorát ne na papíře, ale v mozku a v srdíčku. Teď jenom nějak zařídit, aby se ty dobré projekty dostaly k ostatním učitelům, kteří se zatím ještě hledají. Pokud ovšem je taková zkušenost vůbec přenositelná...

Lenka

30.9. 2007 13:35

Co se vám nelíbí na klíčových kompetencích? Nechcete snad, aby žák uměl spolupracovat, aby uměl argumentovat, aby respektoval druhé? Neříkám, že to jde naučit každého, ale pokud se vám to nepodařilo naučit nikoho, tak nepoužíváte ty správné metody... . A jak známkovat klíčové kompetence? Asi vám musím sdělit velkou novinu, ale známky žákům narozdíl od schopnosti spolupracovat, k ničemu nejsou.

m@d

23.8. 2007 21:46

Evi, soucítím s Tebou, i vámi, páni učitelé. Pokud se z toho šílenství státnic nezblázním, budu mezi vámi, řešit RVP v praxi. Nebo jen normálně lidsky učit? Tohleto je totiž m@dness!

eva

7.2. 2007 10:15

a teď si ještě představte, že se někdo tyhle nesmysly, tzn. celý rvp, musí učit na zkoušku :(((

Evžena Trnková (  Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript  )

16.12. 2006 20:29

Z kantora ZŠ děláte opravdu člověka s IQ tykve.Vždyť jsou VŠ a opravdu je jim známo, že je nutné brát vzdělání "s nadhledem" a nestanovovat striktní hranice předmětů.Jsem Ing.chemie a učím :CHE+Fy+Základy ekologie+Přírodopis(letos člověka).Vše kombinuji a žáky to opravdu baví,i se zasmějeme.Na toto nepotřebuji RVP!!!!Ostatní kolegové dělají ve svých oblastech totéž(já učím ty zmíněné předměty sama,jsme malá škola).Stačí jen hlava na krku a otevřené oči+dobrý sluch+práce s informacemi včetně INT aj. Nevím,koho to Ministerstvo přesvědčuje a proč, nevím ale také,kolik úředníků a schvalujících organizací se podílelo na tvorbě RVP a připomínkovém řízení RVP aj. a myslím, že takto vynaložené prostředky měly jít na vybavení škol.

Hanuš Orloj (  Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript  )

14.12. 2006 10:21

Takovouhle kokotinu se nepodařilo vymyslet ani komunistům. A ti měli se školskými reformami skutečně bohaté zkušenosti.

 

30.11. 2006 18:11

Petr Soják (  Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript  )

22.4. 2006 11:39

Trochu mě mrazí, když čtu tyto příspěvky. Jak lehce lze rozohnit lidi kvuli novým věcem. Ale snažím se porozumět hněvu v člověkovi, který byl vychováván v "diktatuře moci". Ono je totiž asi lepší v systému školstvi až po to vysokoškolské hodnotit člověka pouze za to co je měřitelné. Ale chápu, že například takové dovednosti jako zdravá rozhodnost pro vhodné řešení, nebo schopnost naslouchat druhým je těžko oznámkovatelná, protože to jsou dovednosti, které z nás dělají lidi, bez mocenského aspektu nad přírodou a jinými druhy. Pak bychom se třeba nemuseli hněvat nad lidmi, které si zvolíme do vlády, poněvadž se to nebudou učit až ve vládě. Ale věřím, že je těžké přistoupit na nótu lidskosti oproti měřitelnému výkonu, aniž bych tím snižoval důležitost přírodních věd, kde bychom bez měření jen těžko byli tam,kde jsme. Dovednosti nebo-li kompetence jsou v životě naučitelné, narozdíl od schopností (talentu) a lze je měřit vnějšími podmínkami, které si zvolíme, ale i subjektivně, na což máme každý v životě nárok. Stejně jako nárok se rozvíjet ať už ve vědomostních dovednostech nebo těch osobnostně-sociálních, komunikačních či k řešení problému. Pak se ve mne nemusí kupit tolik zlosti, kterou primárně poškozuji sebe a pak i třeba své okolí. Přeji pěkný den. PS

Antonín Klevar (  Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript  )

23.3. 2006 14:45

Zítra máme něco dělat.O švp jsem slyšel jen při jeho tvorbě mojí ženou.Možná, že uspíší vzdělanost našich" realitních" dětí,možná ne.Obávám se však,aby modří papaláši včele s e svým komunistickým profesůrkem nezměnili všechno po volbách a práce začne znovu.

Jan ...Bohémský  Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript  )

23.3. 2006 14:44

Zítra máme něco dělat.O švp jsem slyšel jen při jeho tvorbě mojí ženou.Možná, že uspíší vzdělanost našich" realitních" dětí,možná ne.Obávám se však,aby modří papaláši včele s e svým komunistickým profesůrkem nezměnili všechno po volbách a práce začne znovu.

Jan Novák

3.1. 2006 6:30

Na sestavení kompetencí se někdo pořádně napakoval + Buzková je také trest boží - tak se nedivte a : buď jděte do ulic, nebo sebou nechte orat!!!

Pavla Čechová

3.1. 2006 6:23

Mluvíte o vzdělávání lidí, nebo o konstrukci robota ? Aha - to bude konstrukce nadlidí ! MATRIX ! Dosavadní lidská populace zmizí!.Zahazuji křídu a jdu do ZŠ ať mě toto vše naučí - mám mezery - spoustu z toho jsem se učila celý život a spoustu z toho jsem se ještě ani nenaučila!!! Stydím se. A doposud TOTO nedokázala asi žádná škola / stačí se porozhlédnout kolem sebe - od vladařů po prostý lid/. A přihoďte psychologii - bez ní to nepůjde - min. 100 hod. !Co kompetence - to lekce psychologie! A na učitele - tu svoloč neposlušnou a nechápající- trochu šlápněte - oni se srovnají / jako vždycky. A nepřidávejte jim nic! - Podporovat a živit je budou ti géniové kteří vyjdou ze ZŠ. A když ne, jejich chyba - nedokázali splnit klíčové kompetence. Čest práci !!!

František Augusta

1.1. 2006 17:30

Uvedené cíle jsou stanoveny pro základní vzdělávání? To snad není myšleno vážně! Pokud by byly již na tomto stupni vzdělání splněny, tak další vzdělávání již může odpadnout! Ještě mě zajímá, jakým způsobem se bude měřit jejich splnění?

 

Nemám Nedám

8.2. 2009 23:45

Šárko, mluvíte mi z duše. :)

Šárka

4.1. 2008 8:16

Opravdu nechápu, který chytrák vymyslel, že když sepíšu hromadu lejser, tak budu lépe učit. Dobrý kantor bude učit pořád dobře ( i přes všechny snahy pánů nahoře) a špatnému žádný ani sebelepší ŠVP nepomůže. Celá akce s RVP pouze ubírá energii lidem, kteří se snaží dělat ve škole dobře svou práci.

 

21.4. 2007 16:14

Už jsem zažil několik změn v našem školství, ale ani jedna k ničemu nevedla.

Karel Vomáčka (  Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript  )

17.2. 2006 7:49

Tak mi to připomíná výsledky 13. zasedání ÚV KSČ za bolševika a novou vzdělávací koncepci. Podívejte se do světa (Portugalsko a jeho x procentní analfabetismus). Nechte naše "školství napokoji" a nesnažte se nic "nového vymyslet. Stejně se pak vrátíte na začátek - t.j. ke "kantorovi" a jeho "žákům a ne k "vytyčeným plánům" Karel

JJ

11.2. 2006 1:47

Bože, kam to spěje. Já chci ucit!!!! Já chci pracovat s dětma, to miluju, ale tohle mě tak strašně odrazuje, že čím dál tím víc přemýšlím, že z toho stada uteču!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

JJ

11.2. 2006 1:46

Danuše

25.1. 2006 17:05

Bavím se při zjištění, že mám dovést děti k úrovni A1 a A2 v cizích jazycích. A´t dělám, co dělám, a to prosím nejedeme slovíčka, překlad, četba,cvičení, tedy klasiku. Do některých to prostě nedostanu ani po tolika letech jazyka.

František Augusta (  Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript  )

8.1. 2006 15:59

Jsem velmi rád, že jsem Vás pobavil i když mám, podle Vás, alespoň 150leté zpoždění! Co je Herbart nevím a vůbec mi to, nikdy, nevadilo! Četl jste moji připomínku z 19.12.2005, 22,18h?

Jan

7.1. 2006 16:52

Tedy pane Augusto, vy jste mě opravdu pobavil. Ať žije Herbart, co? Máte zpoždění asi tak 150 let. Jestli jste si nevšiml, tak pracujeme s dětmi a ty se nedají narvat do nějakých časových norem nebo přesně měřitelných cílů. Tím méně je můžeme aplikovat na nás učitele, tedy alespoň za předpokladu, že se nesnažíme děti pouze naučit hromadu faktických informací, ale chceme je opravdu formovat a vychovávat. Nemyslete si, že podle vás "abstraktní a nereálné požadavky" povedou k anarchii mezi učitelstvem. To je pouze nešťastná přetrvávající představa z dob komunismu, že je třeba vše pevně řídit z jednoho centra a podle stejných přísných kritérií pro všechny. Ono to totiž naopak bude chtít trochu aktivity a ne se jenom pořád snažit zapadnout do stáda.

Eva

28.12. 2005 18:27

Tak po řadě jiných oblastí se naši "odborníci" vrhli i na školství. To by v tom byl čert, aby se jim nepodařilo zničit i to, co zatím docela fungovalo!

Josef

26.12. 2005 19:12

Ještě chybí pistole do škol.AŤ ŽIJE AMERICKÁ ŠKOLA V ČECHÁCH

František Augusta (  Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript  )

19.12. 2005 22:18

Po prostudování tohoto, snad, návrhu RVP, si nedovedu představit, jak bych vytvořil ŠVP. Tolik abstraktních a nereálných požadavků na pedagoga na tak nízkém stupni školy dává, v podstatě učiteli naprostou volnost a klidně může tvrdit, že všechny neměřitelně stanovené požadavky splnil na 101%. Něco jiného by bylo splnit přesně měřitelný cíl, včetně časové normy! Vážení pedagogové, zachovejte klid, vždy platilo a bude i nadále platit, že co má být dobré, nebo dokonce geniální, to musí být jednoduché!!!

Pietro

29.11. 2005 9:34

Je smutné, že stát rezignoval na fumkci garanta základního vzdělávání a my dělníci na pedagogickém poli musíme plnit výplody, které vymysleli dobře placení lidé (úmyslně nepíšu pedagogové,protože pravděpodobně nikdy neučili) kolem VÚP.Všichni piloti a školitelé,kteří se pasují za nejchytřejší, z toho mají skvělý job a my "zpátečníci, co tomu nerozumíme"to rádi zadarmo odmakáme.je přitom známo, že mnohé pilotní školy neodvádí v očích rodičů tak kvalitní práci, jak předstírají.Souhlasím s ostatními: chtěl bych nějakého výše zmíněného chytrolína vidět naživo v každodení praxi, a také:nechte nás učit.

Jiřina

25.11. 2005 21:13

Nechte nás učit!!!

 

21.9. 2005 8:18

Hrůza

Anonym

15.6. 2005 14:51

Ti co to vytvořili, jsou lidi, kteří mluví o tom jak to máme dělat, ale jsou rádi, že to dělat nemusí

Frantisek Hořínek

15.6. 2005 14:41

Nevím,jesli člověk,který sestavoval učební plány učil někdy na základní škole.

n_94.jpg
n(09).jpg
n_76.jpg
n_363.jpg
n_151.jpg
n_109.jpg
n_35.jpg